Més de 90 assistents participen a la segona edició de la Jornada SUMEM

L’acte ha estat organitzat per l’Hospital de Campdevànol i diverses associacions de pacients del Ripollès. S’han presentat experiències i casos d’especial interès per a pacients i població en general.

Més de 90 persones han assistit a la segona jornada SUMEM, organitzada per l’Hospital de Campdevànol, l’Associació Catalana d’Afectats de Fibromiàlgia (ACAF), l’Associació Comarcal per l’Ajuda i la Promoció a les Persones amb Discapacitat (ACPAD), l’Associació de la Dona a la Vall de Camprodon (ADVAC), l’Associació de Donants de Sang del Ripollès, l’Associació de Familiars de Malalts d’Alzheimer i Altres Demències del Ripollès (FADES), la Fundació Oncolliga Girona, el Grup MIFAS i el Ripollès Cor. A l’acte, que ha tingut lloc a la Fundació Eduard Soler el dia 11 de març, de Ripoll, s’han exposat casos i experiències que són de gran utilitat i interès per als usuaris i les seves famílies. La jornada ha comptat amb la col·laboració del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya i el CatSalut.

Per començar, Núria Costa, coordinadora del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya, ha pronunciat la conferència “Fer polítiques de salut per als pacients, amb els pacients”, que s’ha centrat en el Consell Consultiu de Pacients de Catalunya (CCPC). Costa ha explicat que el balanç dels tres anys de funcionament del CCPC és molt positiu i que ja en formen part unes 300 entitats que representen més de 250.000 persones. Segons ha dit, l’objectiu del Consell és ser un òrgan permanent de consulta i participació dels representants dels pacients, els hi dóna veu i possibilita la seva participació en les polítiques de salut. La coordinadora ha destacat la implicació del CCPC en el disseny del Pla de Salut 2016-2020 i ha mencionat el projecte “Decisions compartides”, una eina per prendre decisions compartides entre el pacient i el professional sobre alternatives terapèutiques.

A continuació, Xavier Burjons, cap de la Unitat d’Atenció al Ciutadà i Comunicació de la Regió Sanitària de Girona, ha presentat la Carta de drets i deures de la ciutadania en relació amb la salut i l’atenció sanitària, que va ser actualitzada el 2015. Tal com ha exposat, la nova Carta s’inspira en el model sanitari, el qual situa les persones com a element central de la salut, amb els principis de llibertat i autonomia, d’igualtat i dignitat de les persones, d’accés a la informació i de compromís cívic com a eixos vertebradors.

Tot seguit, la cap de la Unitat d’Atenció No Presencial No Urgent del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), Núria Torres, ha donat a conèixer l’app 061 CatSalut Respon, que facilita l’accés del ciutadà al sistema públic de salut i a l’atenció sanitària. Segons ha informat, a través d’aquesta aplicació, un equip format per més de 200 professionals entre metges, infermers i tècnics –i sempre després de la valoració del pacient– té la capacitat de realitzar tràmits administratius, donar consells de salut, adreçar el ciutadà al centre de salut més adient, enviar un metge a domicili o, en cas que sigui necessari, activar una ambulància o un helicòpter medicalitzat del SEM.

A la segona part de la jornada, el doctor Joan Saló, cap territorial del Servei Digestiu del Triangle i responsable de la Unitat de Cribratge, i Glòria Pont, infermera de la Unitat de Cribratge de Còlon de l’Hospital de Campdevànol, han donat informació sobre el Programa de Detecció Precoç de Càncer de Còlon i Recte (PDPCCR). Aquesta iniciativa, han dit, es va posar en marxa el 2015 al Ripollès i ha aconseguit fins ara la participació d’un 43 % de la població diana de la comarca. A part d’explicar com funciona el programa, han posat especial èmfasi en explicar quin és el procediment que han de seguir els usuaris per formar part del PDPCCR i com realitzar correctament la recollida i entrega de mostres. Igualment, han narrat com funciona la Unitat de Cribratge de Càncer de Còlon i Recte de l’Hospital de Campdevànol i han destacat la implicació de l’Atenció Primària.

Més tard, el filòsof Jordi Grané ha impartit una conferència sobre la resiliència, que és la capacitat de l'individu per afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. Així mateix, ha fet referència a com créixer des de l’adversitat.

Experiències d’associacions i pacients
D’altra banda, s’ha donat a conèixer la tasca desenvolupada des de diverses entitats de la comarca. Concretament, Josep Ligero, delegat de MIFAS a la Garrotxa i el Ripollès, ha parlat de l’Associació de Persones amb Discapacitat (MIFAS); Marta López, treballadora social, i Lídia Folgueiras, directora, han exposat el cas del Servei Tutelar del Ripollès; Àlex Pérez, voluntari, ha presentat la Creu Roja de Ripoll i Cristina Valverde, promotora del Banc de Sang de Girona, ha explicat la iniciativa de la donació de llet materna.

Finalment, Núria Casals, terapeuta ocupacional i infermera de l’Hospital de Campdevànol, i Carme Murillo, directora de l’Escola Bressol de Campdevànol, han mostrat algunes experiències desenvolupades en l’àmbit de l’Hospital de Dia, com l’intercanvi intergeneracional entre els avis i els infants. En aquest sentit, també s’ha comptat amb Miguel Fossas, pacient de l’Hospital de Dia, qui ha explicat com ha viscut ell personalment i què li ha suposat la participació en aquestes activitats.

L’acte també ha acollit la presentació del llibre “Cartes d’amor”, a càrrec de Jose Alguacil i Jaume Barri. Així mateix, hi han intervingut Jordi Munell, alcalde de Ripoll; Jaume Vilarrasa, president del Patronat de la Fundació Hospital de Campdevànol; Ramon Vilardell, president de la Fundació Eduard Soler; Joan Manso, president del Consell Comarcal del Ripollès, i Joan Grané, director gerent de l’Hospital de Campdevànol.

Presentacions: