L’Hospital de Campdevànol es mobilitza contra el tabac

Des del Centre i l’ABS s’organitzen iniciatives amb motiu del Dia Mundial Contra el Tabac, el 31 de maig

30 de maig de 2017.-  Un any més, l’Hospital de Campdevànol se suma al Dia Mundial contra el Tabac, que té lloc el 31 de maig. Aquesta vegada, des de l’Àrea Bàsica de Salut de Ribes de Freser-Campdevànol s’ha dut a terme una activitat amb la classe de 1r d’ESO del SIN Joan Triadú, de Ribes de Freser. Els alumnes han hagut de buscar informació per respondre diverses preguntes sobre el tabac, les quals, un cop contestades, han estat comentades amb el grup, per fomentar que els alumnes assolissin la informació. Després, els nois i noies han escrit una carta a una persona important per a ells i que sigui fumadora, animant-la a deixar aquest hàbit. D’entre totes les cartes, s’han triat les més significatives per la seva originalitat, expressió i emotivitat, i han estat llegides davant de la classe.

Tal com explica Mireia Zarco, adjunta d’infermeria d’Atenció Primària, l’objectiu d’aquesta activitat és, sobretot, “que els alumnes siguin conscients dels efectes del tabac en la salut i la qualitat de vida de les persones”. Molts fumadors adquireixen aquest hàbit a l’adolescència, “per això és important dur a terme polítiques de prevenció del tabaquisme abans d’aquesta etapa”, afegeix.

D’altra banda, des de l’Hospital s’ha elaborat un collage amb fotografies de tot el personal i lemes antitabac, que s’ha penjat a l’entrada del Centre. L’objectiu d’aquesta iniciativa és arribar tant al personal com a la població en general per incidir en la importància de no fumar.

Des de l’Hospital recorden que “el consum de tabac és la primera causa de pèrdua de salut i de mortalitat prematura i evitable”. És per això que, des de la Institució, es treballa intensament en les polítiques de prevenció contra el tabac. A més, tal com s’indica des del Departament de Salut, no es pot oblidar que el tabac és un dels factors de risc més importants de les principals malalties cardiovasculars i respiratòries cròniques, així com d’un nombre important de càncers. Igualment, cal tenir molt en compte que l’exposició passiva al fum ambiental del tabac incrementa el risc de càncer de pulmó en les persones no fumadores i d’altres malalties del sistema respiratori, sobretot en els infants.

L’Hospital de Campdevànol fa anys que treballa per promoure l’educació sanitària en tot allò que està relacionat amb el tabaquisme. El Centre va començar a participar en el Dia Mundial sense Tabac el 2003 i, des d’aleshores, cada any s’han dut a terme diverses activitats per conscienciar tant la població com els treballadors de l’Entitat.

També cal destacar que el Centre és membre de la Xarxa Catalana d’Hospitals Sense Fum des de l’any 2004 i que, recentment, ha estat reconegut amb el ‘nivell or’ per part de la Xarxa Internacional d’Hospitals Sense Fum. L’objectiu final d’aquesta xarxa és assegurar un ambient sense fum, formar i sensibilitzar els professionals sanitaris sobre el problema del tabaquisme, activar programes de cessació tabàquica i promocionar activitats sense tabac. Així mateix, des del 2009, l’Entitat compta amb programes de deshabituació tabàquica –dirigits tant a pacients ingressats com al personal de la Institució– que ofereixen tractaments farmacològics gratuïts.