L'Atenció Primària Ribes-Campdevànol incorpora la figura del fisioterapeuta i del higienista bucodental

El dietista-nutricionista també s'ha incorporat com a nou rol professional a l'atenció primària

17/05/2023.- Des de fa unes setmanes l’Atenció Primària Ribes-Campdevànol ha integrat els serveis de fisioterapeuta i higienista bucodental en el seu equip. Actualment més de la meitat dels equips d’atenció primària (EAP) de la Regió Sanitària de Girona ja disposen d’aquests professionals. Aquest desplegament s’emmarca en el Pla d’Enfortiment i Transformació de l’Atenció Primària i Comunitària (APiC) del Departament de Salut, a través del qual s’han incorporat també els referents de benestar emocional i els dietistes-nutricionistes.

La implantació dels fisioterapeutes als centres d’atenció primària té per objectiu promoure i millorar el funcionament i l’autonomia en persones que pateixen problemes de salut crònics i optimitzar el treball en xarxa amb altres agents comunitaris. Les principals afeccions sobre les que treballen són malalties musculoesquelètiques cròniques de baixa complexitat, com són la lumbàlgia, dolor a les cervicals, mal de genoll o maluc crònic, dolor d’espatlla i pacients amb risc de fragilitat.

Segons l’Enquesta de salut de Catalunya del 2020 (ESCA), entre els grups de malalties que tenen més impacte en la discapacitat cal destacar les malalties musculoesquelètiques i, especialment, el mal d'esquena, l’artrosi i les patologies de parts toves, que són més prevalents en dones que en homes i en persones d’edat avançada. A més, l’OMS estima que aproximadament el 15% de la població mundial pateix algun tipus d’afectació de la funcionalitat, dels quals entre el 2% i el 4% presenten dificultats importants en el seu dia a dia.

L’atenció a aquests problemes de salut es fa de forma multidisciplinària mitjançant activitats grupals i tallers, a través de la derivació per part del metge de capçalera. Així doncs, els fisioterapeutes també tenen un paper destacat en la coordinació amb altres professionals de l’APiC: metgesses i metges de família, infermers i infermeres, professionals de treball social, referents de benestar emocionals, dietistes i nutricionistes, entre d’altres, per abordar la promoció d’hàbits saludables i la prevenció de malalties.

ATENCIÓ A LA SALUT BUCODENTAL

D'altra banda, també s’han incorporat higienistes dentals en 24 centres d’atenció primària de la Regió de Girona, entre les quals la de Ribes-Campdevànol.

La incorporació d’aquesta figura suposa l’inici del desplegament de la Llei de salut bucodental, que es farà progressivament durant els pròxims 5 anys, i també és una de les accions recollides en el Pla de Salut de Catalunya 2021-2025. Els higienistes dentals s’integren a les unitats d’odontologia, de manera que s’amplia la cartera de serveis augmentant les activitats preventives adreçades a la comunitat i millorant el seguiment de les malalties bucodentals en grups de risc. La seva funció és fer activitats de prevenció i promoció de la salut bucodental, així com fer el seguiment i tractament preventiu de càries i patologies periodontals de baixa complexitat als CAP i a la comunitat.

En una primera fase, aquest servei s’adreça als infants de fins a 14 anys, dones embarassades, població amb discapacitat, pacients que segueixin determinats tractaments sanitaris, com ara oncològics, i persones en risc de vulnerabilitat socioeconòmica, amb l’objectiu final d’arribar a tota la ciutadania.

La incorporació dels fisioterapeutes i els higienistes dentals se suma al desplegament de nous rols professionals a l’atenció primària, juntament amb els referents de benestar emocional i els dietistes-nutricionistes.